Khawaran.com نشریهء سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی افغانستان

( نمی دانم خنده کنم یا گریه....) PDF پرینت ایمیل
مقـــــــالات - اجتمـــاعی
نوشته شده توسط محمد ضیا ضیا   
جمعه ، 29 بهمن 1395 ، 09:40

محمد ضیا ضیانظرم به صفحۀ فیسبوک افتاد، مطلبی دران پست شده بود زیر این عنوان: ( نمی دانم خنده کنم یا گریه....)
سپس  ویدیوی حاوی گپ هایی از زبان ملا شنیدم که به حیرت افتادم. سخنان و حرکات او با کج و پیچ کردنِ دهن و چهره اش به نشانۀ تمسخر و ابراز حقانیتش حین خطابه در مسجد،  جمعیتِ انبوهی را متوجه خود ساخته بود که اینک صورت نوشتاری      گپ هایش  را بالعینۀ تقدیم تان میکنم:
(.....ا گر گروهی وجو دارد که دین ( برای) شان نرسیده باشه. در حالیکه الله می گوید: حجت را تمام کردم. اگر وجود داره، پس مآخذه نمی شوند در آخرت مثل سقراط و افلاتون.
در زمان سقراط و افلاتون عیسی ( ع) بود. اُوا ( آنها، سقراط و افلاتون) ملحدین بودن، اُوا فلسفۀ خودَه ترجیح دادند. مُثلیکه امروز در وطن ما وشما فارابی را، ابن سینا و این مُلحد؟؟؟ ها گویی و بی دینی تیر شد، علیهِ اسلام، کار ها کردند. خو لیکن در مکتب های ما به جای اینکه صحابه را،  ارزش های شان را قایل شوند، ما را تشویق به وطن پرستی می کنن، در وطن ما خدمت کرده اند، چرا؟ شعر شرکی ره ( را) گفته. شعر شرکی ره گفته، قابل قدر اس.
شفا خانه ها مکتب هاره، به نام های شان نام ماندند. شما مطالعه کنید تاریخ فارابی ره، ابن سینا ره، او دگیشه ( آن دیگرش را) که آنها مُلحد بودند یا مسلمان؟ ....)
حیرانی ام ازین است که چطور میتواند این ملا در کابل، در پایتخت کشور، در زیر ریش اشرف غنی، عبدالله و در زیر ریشِ وزارت حج و اوقاف، شورای علما و روحانیون و از همه مهمتر رهبران جهادی، خبره گان دینی و سایرعلمای دینی که در خطابه های شان   ( اعوذ بالله و بسم الله و اَمَا بَعد) می گویند، اما آنقدر این اشخاص و مراجع را خدا شرمانده که می گذارند این ملای بی عقل به بزرگترین مفاخر علمی جهانِ اسلام فتوای ملحد بودن را بدهد. یا بگذارند که سایر ملا ها قتل فرخنده ها، شلاق زدنها و سنگسارشدن های صحرایی رخشانه ها و سایرزنان و دختران را جایز بدانند.  ودر عین حال ده ها تن ازین ملا ها به زنا و لواطت در برابر اطفال دست بزنند و یا نوشیدن ادرار پیامبر را از منابر به بیان بگیرند، دو خواهر را در یک شب به یک مرد نکاح کنند و ده ها فجایع و جنایات را مرتکب شوند که با آنهمه اعمال غیر دینی و غیر انسانی به دین وعلمای دین مقدس اسلام موجب بد نامی شوند.
در جای دیگر می بینیم که این ملای احمق تاریخ زنده گی حضرت عیسی (ع) را با زنده گی  سقراط  و افلاتون همزمان گفته است. این آدم لوده نمی داند که سقراط 384 سال قبل و افلاتون 387 سال قبل از حضرت عیسی (ع) به دنیا آمده اند. همچنان این بی عقل فراموش کرده یا نمی داند که پیامبر اکرم (ص) فرموده است: ( اطلبوالعلم فی الصین) ...
به هر حال جواب ها و تحلیل هایی را که شخصیت های عالیقدر مسلمان به هفته نامۀ ”افق“  ارسال نموده اند، نمونتاً چند تای آن را این جا نقل میکنم:
1 -  آقای میر محمد علی واهب: ( دوستان و هموطنان عزيز و دو ست داشتنى!  مخلصانه به عرض ميرسانم؛  مبنى بر اينكه خنده و گريه از خودجاى دارد، روى اين اصل به جفنگيات اين كودنِ مادر زاد بايد خنده كرد. ازانجايی كه گفته شده ملا شدن آسان و ادم شدن مشكل.  اما قراريكه ملاحظه ومشاهده مي گردد، اين ميمون آدم نما نه ملا شده ونه آدم اما بحال مستمعين اين كودن مي بايد زارزار گريست كه روى چه به جفنگيات اين موجودِ از خود راضى گوش فرا داده اند و خا موش نشسته وبه جملات نا موزون و بى مفهومش گوش ميكنند.
2 – آقای عبدالقیوم پروانی فقیر: ( این خاین نوکر ISI است. همه افتخارات مان توسط سازمان جاسوسی پاکستان ویران گردید. اکثر آبدات تاریخی مثل : بت های بامیان، قصر دارالامان، قصر چهلستون ...
استخوانهای اجداد ما را از قبرستانها کشیدند، درختان مثمر ما را از ریشه کشیدند، ( شخصیت های علمی ما را ترور کردندحالا)  نوبت به شخصیت های علمی و افتخارات " گذشته اسلامی" و فرهنگی مان رسید.
اگر در بین دولتمردان یک مرد وجود داشته باشد، باید این جاهل را به اعمال و گفتار تخریب کارانه اش که تجاوز به تاریخ و فرهنگ  میهن است برساند.
فتنۀ جاهل ویران کن تر از هزاران تُن بمب می باشد. چون انفجار بمب یک منطقه را تخریب میکند و فتنه جهل یک جامعه را به قهقرا سوق می دهد.) ....
و اما نام و محل این ملا را نمیدانستم، محترم میلاد مجلل لطف نمودند و چنین نوشتند:
(در اوایل سلطنت کرزی، اشرف غنی وزیر مالیه بود که بعدأ از وزارت مالیه استعفاء و رئیس دانشگاه کابل شد. آنزمان بود که یک تعداد ملا های خاین به دین و میهن و مردم بوسیله اشرف غنی شامل کادر دانشگاه کابل شدند که از آن جمله ملا نیازی، ملا عبدالسلام عابد ، ملا داعی، ملا کوثر ، ملا عبیدالله و چند تای دیگر بودند.
ملایی که شما کلیپ آنرا گذاشته اید اگر اشتباه نکنم دکترمولوی عبیدالله نام دارد ! و به حیث استاد در دانشگاه کابل نیز ایفای وظیفه میکند. شخصیتی که اینگونه جاهلانه و بیشرمانه بر مفاخر علم ، دانش ، فرهنگ ،  فلسفه و تمدن بشریت می تازد و شخصیت های آنها را در ذهنیت جوانان خام و نارسا اینگونه بیرحمانه میکوبد.
بعضی از این ملا ها تایتل اکادمیک دکترا را نیز در کنار اسم شان یدک میکشند که گفته میشود دکترای اسلام شناسی از کشورهای مصر و عربستان سعودی را نیز کسب کرده اند. این ملا ها در دوران جهاد علیه روسها هرگز مطرح نبودند که شاید در آنزمان مشغول تحصیل بودند و یا در کدام مسجد به حیث طالب زندگی میکردند و یا هم در سرویسهای استخباراتی همانند ملای انگلیسی که در مسجد پل خشتی دوازده سال امامت کرد مصروف کار های ایجنتوری بودند .
جالب اینجاست که همه این ملا ها اعضای حزب اسلامی نامنهاد گلبدین حکمتیار نیز میباشند و با طالبان و حزب اسلامی التصاق صمیمی بهم میرسانند - ....- .
این ها را در مساجد بزرگ و مشهور و نام آور و فاخر کابل به دقت و وسواس مقرر کرده اند. همچون مسجد جامع و شریف پل خشتی که در آنجا مولانا بلیغ معین شده ، شخصی که در گذشته در ریاست امر بالمعروف و نهی عن المنکر طالبان وظیفه اجرا میکرد و در سلطنت کرزی دوباره به کابل برگشت و مربوط تنظیم محترم استاد سیاف بوده و استاد دانشگاه کابل نیز میباشد و همینگونه مسجد مبارک وزیر اکبر خان که ملا نیازی ، به قتل فرخنده بر سکوی آن لکچر میدهد ، مسجد فاخر حاجی عبدالرحمن که عبدالسلام عابد در آن مصروف مغز شویی میباشد و همینگونه مساجد شهرنو و دیگر مساجد بزرگ جائیکه اینها هر هفته می توانند هزاران هزار شهروند متدین افغانستان را با لفاظی و حرافی و داستانهای خیالی و کج و معوج جلوه دادن آیات قرآن و احادیث پیامبر راستین بگونه ماهرانه مغز شویی کنند و فاکتور های نفرت و نفرین مردم را بسویی منحرف نمایند که هرگز در مورد جنایات طالبان و داعش و امثال آن حتی لحظه ای هم درفکر نروند و بگونه غیر مستقیم سمپاتی قلبی در مقابل جنایات طالبان داشته باشند و عملکرد آنها را برحق و واجب دانسته،  مقصر اصلی همان مجاهدینی را بدانند که بر ضد تجاوز روسها و کمونیستها دست به مبارزه و پرخاش زده بودند. - و مهمتر از همه اینکه لبه  تیزتیغ انتقاد و قال و مقال این تیم از ملا ها بیشتر در محور مذمت برنامه های تلویزیونی میچرخد- سریال های ترکی و هندی و خطر برنامه ستاره افغان را بزرگتر و مهیب تر از کشتار و انتحار و انفجار طالبان و داعش میدانند، همه افرادی که در برنامه ستاره افغان سهم دارند مباح الدم و واجب القتل محسوب میشوند -اینها موسیقی را حرام ولی انتحار و انفجار را جزء دستورات دین مبین دانسته با لعاب شرعی استشهاد، آنرا می پوشانند - این ملا ها با طمطراقها و گلو پاره کردنها و ریختاندن اشکهای تمساحی درامه های جالبی بازی میکنند- تجلیل نوروز را حرام ، میلاد پیامبر راستین حضرت محمد(ص) را حرام، موسیقی را حرام ،خوشحالی و برنامه های تفریحی را کاملا حرام دانسته سعی میورزند تا از دین مبارک اسلام یک دین خشن، یک دین دگم و ضد خوشحالی در ذهنیت های جوانان ترسیم نمایند.
یکی دیگر از ترفند های منافقانه این ملا ها آنست که همین الان در زیر سیطره یهود و نصاری زندگی میکنند ، از معاش یهود و نصاری اعاشه و اباطه میشوند ، بوسیله نیروهای نظامی یهود و نصاری حمایت و حراست میشوند ولی وقتی بر کرسی مساجد قرار میگیرند همه فاکتور ها را بر ضد یهود و نصاری نشانه میروند و مردم را بر علیه یهود و نصاری میشورانند و مسبب همه بدبختی های اجتماعی یهود و نصاری را میدانند و با مهارت و چیره دستی از پرخاش و قیام جنایتکارانه طالبان و داعش حمایت نموده ، جنایات آنها را در ذهن جوانان بگونه شرعی جلوه میدهند. عملکردی که با سیاستهای حامد کرزی شباهت بهم میرساند.
از نوشتار بالا میتوانیم به این نتیجه برسیم که این گروه ملا ها که فعلا در کابل و هم در بعضی ولایات بگونه قوی ، فعال هستند و جلو لکچر ها و بیانیه های ضد انسانی و شرانکیز آنها را کسی گرفته نمیتواند و از حمایت قوی دولت و نیروهای خارجی وکمکهای مالی عربستان سعودی و آی اس ای و دیگر سرویسهای استخباراتی بهره مند میباشند بدون کوچکترین تردیدی برای مغز شویی جوانان خام و نارسا و مردمان متدین خوش قلب افغانستان بر سکوی مساجد فاخر افغانستان دیسانت شده اند تا با منحرف کردن مردم و در حاشیه قرار دادن جنایت طالبان و کوبیدن مجاهدین واقعی که علیه روسها و کمونیستها قیام کرده بودند- بدنام کردن دین مبارک اسلام بخصوص زیر سوال بردن احادیث و عملکردهای پیامبر گرامی اسلام مجدانه مصروف کارو پیکار و فعالیت هستند. تا ازیکسو مردم را مصروف موضوعاتی کنند که هیچ ارزش حیاتی ندارد و از سوی دیگر در تشنج و تضاد فکری در میان مردم رول خاینانه شان را بازی کنند.)
بلی خواننده های گرامی!
هر مسلمان آگاه به این باور است که این ملا و امثال آن نه تنها به اسلام و مردم مسلمان کشور ما خیانت میکنند، بلکه با این گونه اعمال ضد اسلامی، دامن علمای دینی را نیز لکه دار می سازند. بنا بران قبل از همه امامان مساجد و خطیب های با فضیلت مسئولیت دارند که در پرتو قرآن و احادیث ثقۀ پیامبر( ص) با تبلیغ و خطابه های شرعی، نگذارند همچو ملاهای شیطان صفت دین و آیین مردم ما را به بازی بگیرند.




Advertise your business here. Click to contact us.
تنها کاربران عضو شده می توانند نظر ارسال کنند!

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."

 

تـاریخ مطبـوعـات جلد سوم

..
جلد ســوم
تاریخ مطبوعات افغانستان

تاریخ مطبوعات افغانستان

تاریخ مطبوعات افغانستان؛
شامل "نشرات برونمرزی کشور"

مؤلف: پروفیسور رسول رهین
..

دوستان عزیز!

اینک جلد سوم تاریخ مطبوعات افغانستان؛ شامل "نشرات برونمرزی کشور" تازه به زیور چاپ آراسته گردیده است.

علاقمندان میتوانند با تماس به مؤلف ویا ناشر کتاب به محتوای غنی کتاب آشنایی پیداکنند. برای آشنایی بیشتر مشخصات کتاب را در ذیل مطالعه بفرمائید.

جلد سوم

"تــاریخ مطبــوعــات افغــانســتان"
(نشرات
برونمرزی)

مشخصات کتاب:

عنوان: تاریخ مطبوعات افغانستان؛

(نشرات برونمرزی افغانستان)

(1357 – 1390)

مؤلف: پروفیسور رسول رهین

محل نشر: استوکهولم، سویدن

ناشر: شورای فرهنگی افغانستان

تاریخ نشر: مارچ 2017 (حمل 1396)

مصحح: عارف دانش

صفحه آرا : ضیاء رهین

طرح روی جلد: پوهنیار جاهد مشتاق

تیراژ: 1000 نسخه

آدرس ناشر:

Prof. Abdul Rasul Rahin

12751 Skärholmen, Sweden

Tel. 0046 8 740 63 65

Mob. 0046 73 924 09 07

E-Mail: rahin@khawaran.com

Website: www.khawaran.com

شماره ثبت: ISBN:978-91-978820-3-3

**************************

حرفهای مؤلف

دوستان عزیز:

خوشحالم، اینک حسب وعده یی که به ژورنالیستان عزیز داده بودم، توفیق یافتم جلد سوم تاریخ مطبوعات افغانستان را که محتوی نشریه های برونمرزی افغانستان میباشد، پس از سعی و تلاش دامنه داری در خارج میهن تکمیل کرده به اختیار شما دوست داران مطبوعات برونمرزی افغانستان میگذارم.

هرچند تکمیل این پروژه در برونمرزی کار آسان و ساده نبود؛ ولی با همکاری دوستان و علاقمندان دسپلین ژورنالیزم و تماسهای مداوم با ژورنالیستان پرکار خارج کشور امکان آن برایم میسر گردید تا انجام این کار مهم و با ارزش را به حقیقت مبدل نمایم. برای ایفای این کارپر ارزش تلاش کردم به ادامه شیوه کاری جلد اول و دوم تاریخ مطبوعات افغانستان مقدمه پر محتوایی در باره آغاز نشرات فارسی دری در جهان، خراسان شرقی یا افغانستان کنونی، چگونگی رشد نشرات برونمرزی افغانستان در دهه های اخیر معلومات جامع در اختیار شما علاقمندان فرهنگ غنی خراسانی بگذارم.

با آنکه دسترسی به مطبوعات این دوره هاکه در سراسر کشورهای جهان پراگنده میباشند، مشکل است وبا تمام تلاشها بازهم این امکان رابه من نداد تا به همه آنها دسترسی پیداکنم؛ ونیز اکثر این نشریه ها پس از انتشار یک یا دو شماره متوقف گردیده بودند که اینهم میتوانست بر دشواری جمع آوری و توضیح محتوایی آنها تأثیر منفی گذارد. چاپ یک نشریه به عین نام و عنوان در چند شهر و چندکشور جهان از مشکلات دیگری بود که توانست در تفکیک و شناسایی نشریه هامشکل ایجاد نماید، نشرنامنظم و غیر مسلکی نشریه ها که اکثر شان فاقد تاریخ نشر، معلومات در باره ماهنامه و جریده بودن ویا روزنامه بودن آنها فکت دیگری است که کار مارا به کندی سوق کرده، حتی مؤفق نشدیم شهرت مکمل یکتعداد نشریه ها را که بایست مکمل معرفی میشد بدست بیآوریم. و لی نگارنده که در تصمیم خود عزم راسخ داشتم سعی کردم با استفاده از محتوای نشریه هایی که بدسترسم قرارداشتند و نیز آثار چاپ شده سایر محققان و ژورنالیستان داخلی و خارجی بر مشکلات غلبه کرده در تکمیل این پروژه ارزشمـند ساعی بمانم. اینکه گفته اند تصمیم نصف مؤفقیت است، بکار خود ادامه داده تقریباً بیشترین و حتی کاملترین مجموعه نشــــریه های چاپی برونمرزی را که تعداد مجموعی آنها به بیش از 900 نشریه میرسد جمع و باختیار دوستداران مطبوعات برونمرزی کشور بگذارم.

ازدوستان و علاقمندان، بخصوص از ژورنالیستان سخت کوش کشور توقع دارم، در صورتیکه اشتباهی و یا اصلاحی در باره تاریخ ها وسایر معلومات داده شده درکتاب نزد شان ظاهر گردد، صمیمانه و دوستانه مرا در جریان گذارند تا در چاپهای بعدی مطابق بمیل و آرزوهای شان کتاب جامع در اختیارشان بگذاریم.

در مورد ژانرکتاب که یکی دیگر از مهمترین ژانر های مطبوعاتی بشمار میرود بخاطر وسیع بودن انتشار کتاب در برونمرزی نتوانستیم درین مجموعه کاری انجام بدهیم. سعی خواهم کرد تا در جلد جداگانه آثار چاپی این دوره ها را نیزبچاپ رسانم.

مطلب مهم دیگری که میخواهم از آن آگاهی دهم اینست که بنابر نداشتن حروف مشخص الفبای پشتـــو در کمپیوتر کاری ام، نتوانستم واژه های .پشتو را به حروف خاص پشتو تائپ کنم. هرچند معادل فارسی دری آنها را آورده ام ولی کافی نیست و در خواندن واژه های پشتو یک اندازه دقت بیشتر ضروری میباشد. ازین بابت شرمنده ام و ازدوستان خود عذر میخواهم.

قابل یاد آوری میدانم که بدسترس قرار دادن سهل و آسان این مجموعه، ایجاب میکرد تاعموم نشریه های هر دوره را پس از دسته بندی به روزنامه، جریده، ماهنامه، دوماهنامه، فصلنامه و...، به ترتیب تاریخی، تنظیم نموده، سپس یک تعداد نشرات این دوره ها راکه به سبب ناقص بودن فنی نشرآنها در گروپ های بالا نمی گنجیدند زیر نام نشریه ها معرفی کنم. البته یک تعداد گاهنامه ها نیز در اخیر هر دوره به ترتیب تاریخی آورده شده است.

امیدوارم پس از چاپ جلد سوم بتوانم بالای ژانر کتاب های برونمرزی کارکرده، جلد چهارم این مجموعه را که محتوی آثار چاپی این دوره ها میباشد، هرچه زودتر بچاپ رسانم. در اینجا یک مطلب را میخواهم به علاقمندان در میان گذارم؛ آن اینکه، چون همه فصلهای کتاب حاضر، درفصلنامه آریانای برونمرزی بخـاطر گرفتن نظرات علاقمندان محترم بچاپ رسیده است و دوستان نظریات نیک خود را بوقت و زمانش ارسال داشته اند؛ کوشیده ام در نسخــــه آخری و چــــــاپ نهایی "زیر نویسها".را از آخر هر بخش به آخر فصلها با شماره های جدید تسلسل بدهم. مطلب اینست که ممکن در تنظیم شماره ها درداخـــــل متن ویاهم در"زیـــــر نویسها" که در آخر هر فصل برده شده است، یگان پـــــس و پیشی هایی در شمــــاره ها رخ داده باشد. اگر چنین شده باشـــــد، نگارنده را عفو کرده، مطلوب خـــــــودرا یک شماره پیشتر ویا بعدتر جستجو نمایند.

چیزیکه نگارنده در باره محتوای کتاب علاوه میکنم اینست که این کتاب در پهلوی اینکه یک اثر جامــع و خیلی غنی در بـــــاره تاریخ مطبوعات افغانستان میباشد، در حقیقت تاریخ تحول فرهنگی افغانستان را نیز ارائه می نماید. درین کتاب بادست باز تلاش گردیده تا از مؤسسات فـــرهنگی و ریشـــــه های فــــــرهنگ ستــــــیزی و دورنما های تحـولات فرهنگی افغانستان گرمجوشانه بحث شود. پس خوانندگان محترم باین کتاب نه تنها بحیث تــــاریخ مطبوعات افغانستان عطف تــــــوجه داشته باشــــند، بلکه بحیث تاریخ فــــرهنگی افغانستان نیز بنگرنــــد که میتواند رهنمــــا و راه گشـــای خوبی بــــرای کسانی باشــــد که در آینده بخــــواهند تاریخ تحـــــول فــرهنگی افغانستان را تألیف نمایند.

باید بگویم که در تألیف این کتاب دوستان، مؤرخان و ژورنالیستان باتجربه فراوانی با من همکاری کرده اند. جناب نجم کاویانی که همکار دایمی و همیشگی آریانای برونمرزی هستند، مواد معتبری در باره روزنامه بخاری شریف چاپ کردند که حتی بعضی قسمتهای مقاله های شان مستقیماً درین کتاب گنجانیده شده است. در بخش فرهـــــنگی ازیادداشتـــــهای جناب حمزه واعظی استفاده کرده ام که بی شک بر غنای این اثـر تأثیر عمیق داشتـه است. جناب محترم عـارف دانش همکار این نشـــــریه و مشـــــوق چاپ این کتاب، آخرین پروف خوانی این گنجینه فرهنگی و ژورنالیستی را صمیمانه انجام داده اند که نظر باثواب شان شامل حال این کتاب میباشد.

این مجموعه به هیچ صورت تکمیل نیست که از حقدار اولی و اصلی آن جناب پروفیسور حبیب الرحمن هاله سپاس فراوان نه نمائیم. جناب هاله که در آغازکار آمر دیپارتمنت مطبوعات دانشکده ژورنالیزم، دانشگاه کابل بودند، اولین سنگ بنای این مجموعه را مشوره دادند و مرا برآن داشتند تا همچو اثری را طراحی کنم. ایشان با حسن نیت لکچر نوتهارا میخواندند و ازگرد آورده های هفته وار من لذت میبردند. .

یکباردیگرخودرا مکلف میدانم از همکاریهای دوستانم پروفیسور حبیب الرحمن هاله، نجم کاویانی و همکار صمیمی و همیشگی نشریه آریانای برونمرزی جناب پروفیسور شاه علی اکبر شهرستانی و استاد تازه کار، جوان و پرتلاش دانشگاه البیرونی جاهد مشتاق که در جمع آوری اسناد و مدارک معتبر ژورنالیستی مرا یاری رسانیده اند سپاس فراوان کنم.

از سایر دوستانیکه درین راه با من همراهی کرده اند سپاس فراوان دارم، امیدوارم که در نشر و چاپ سایر مجموعه هایم نیز این دوستان با من باشند و بتوانیم باهم و کمک یک دیگر آثار ماندگار دیگری نیز به جامعه افغانستانی خود تقدیم بداریم. دوستان شاد و همیشه باشند.

درود

پروفیسور رسول رهین

استوکهولم، سویدن

حمل 2017

TOLO TV LIVE

SHAFI AYAR - 337

رد پـــای فـــرعــــون

...
رد پـــای فـــرعــــون
افســانــهء در پنــاه حقیــقت

افسانه ی در پناه حقیقت
نویسنده: احمد بهارچوپان
ویراستار: آثار الحق حکیمی

برای دانلود این کتاب ارزشمند
بروی پوشه آن اشاره نمائید!

.....

تـاجیــکان در گــذرگــاه تــاریخ

پروفیســور رســـول رهیــن
پروفیســور رســـول رهیــن
مجمــــوعه مقـــالات پیــرامــون
تاجیــــکان درگـــذرگــــاه تــاریــــخ

مقـــــاله نخست
خـــاســـتگاه واژه تاجیــــک

مقــــــــاله دوم
تاجیــــکان پـــار دریـــا

مقــــاله ســـوم
تاجیـــکان خُــراســـان باختــری یـا
(افغـــــانســــتان کنـــــونی)

مقـــاله چهــارم
تاجیکــــان باختـــری یـا
(افغــانســـتان کنـــونی)

مقـــاله پنجـــم
ظهــور باغبــان بچـهء تاجیــک تبــار:
(شـــاه حبیب الله کلــــکانی)

مقــــاله ششــم
حکومت خـودکـــامه محمـد نـادر و
قتـل عـام تاجیـکان کـابل وشمالی

مقــــاله هفتـم
قتــل عــام تاجیکـــان، اوزبکـــان و
تـــرکمنهـــای قطغـــن و بدخشـــان

مقــــاله هشــتم
عملــکرد غیــر انســانی
محمــد هاشــم صـــدراعظـــم
در مقــابل
تاجیکـان و هـزاره هــای افغـانسـتان

مقــــاله نهــــــم
وضــع تاجیــکان در دوره دمــوکــراسی
قُـــلابی شـــاه محمـــــود خــان

مقـــــاله دهـــــــم
وضـــع تاجیکـــان در دوره صــــدارت و
جمهـــوریت اســتبدادی محمــدداؤد

مقـــاله یازدهــــم
وضع تاجیکـــان در
جمهـــوری دمو کراتیک
تره کــــــی و حفیــــــــظ الله امیـــن

مقـــاله دوازدهـــم
وضـــع تاجیکـــان در دوره
زمــامــداری ببــرک کــــــارمــل

مقــاله سیزدهـــم
وضــع تاجیکــان در دوره
زمــامــداری داکتــر نجیب


مقـــــاله چهـــاردهــم
وضع تاجیکــان دردوره
زمــداری قلابی حامـد کــرزی

...

...

تاجيکـــان در قـــرن بيســتم

 

متـــن کــامـــل کتـــاب
متـــن کــامـــل کتـــاب
تاجيکــــان در قــــرن بيســـــتم
بـــرای دانلـــود


تـــن کــامـــل کتـــاب

تاجيکــــان در قــــرن بيســـــتم

سـرگذشت زبـان فـارسی دری


سـرگذشت زبـان فـارسی دری 

ســرگـــذشت
زبـــان فـــارسـی دری

ایســـتگاه خبــری "یکصــــدا"


یکصـــدا
ایســــتگاه خبـــری یکصـــــدا

.

رســتاخیز پرسـتوهای تغییر

تعداد آنلاین

سایت پذیرای 87 مهمان آنلاین

ازهمیـن قـلم درخـــاوران


Notice: Undefined variable: list in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 150 Notice: Undefined variable: html in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 150 Notice: Undefined variable: list in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 151 قدرت گرفته از Soltia!. XHTML and CSS.